Øde og forladt: Er der en mening med denne sti?

Fin cykelsti langs ringvejen skal forbinde Mårslet med Tander så cyklister ikke skal krydse rundkørsel.

624 meter asfalt til cykler og fodgængere syd for Mårslet. Foto: Johannes Reimer

Lige syd for Mårslet ligger en stump cykelsti på 624 meter. Den er i høj kvalitet, dobbeltrettet, har gadelamper og snor sig langs med Giber Ringvej. Asfalten ser helt ny og ubrugt ud.
Stien går mellem Tandervej og Mustrupvej, men du vil lede forgæves efter den i standardvisningen på Google Maps – som ellers viser alle større gang- og cykelstier. Den er heller ikke forbundet med andre stier.

“Der er i den grad en mening”
I et par år har stien nu ligget så upåagtet og næsten glemt at lokale beboere spørger om der overhovedet var en mening med den – eller om kommunen bare havde nogle penge på asfalt-kontoen som pinedød skulle bruges?
– Ja, der er i den grad en mening, svarer projektleder Chris Harlev Thomsen fra Aarhus Kommune.
– Den sti skal sørge for at cyklister og fodgængere der kommer sydfra på Tandervej, ikke behøver at krydse den dobbeltsporede rundkørsel ved Giber Ringvej. Rundkørslen er nemlig ikke egnet til cyklister, da der ikke er etableret nogle foranstaltninger for dem i rundkørslen.

Antal cyklister er ligegyldigt
– I det område syd for Mårslet ligger nogle få gårde og landejendomme. Hvor mange cyklister tror du, bruger den cykelsti?
– Vi har ingen målinger, men det er også ligegyldigt om der kommer 1 eller 20 cykler om dagen. Stien er der for at området ikke bliver afskåret.

Samlet er der en besparelse
– Skal I ikke sørge for at få mest mulig trafiksikkerhed for pengene?
– Det var en politisk beslutning at der ikke skulle være cykelstier langs Giber Ringvej, men at de bløde trafikanter ikke skulle afskæres. Derfor er der gode cykelruter langs vejen som består af en blanding af nye stier, men også af eksisterende landeveje der på grund af den nye ringvej har oplevet en markant tilbagegang i antal bilister. Samlet set er der sparet penge på at undlade stier langs hele vejen.
– Hvorfor er der gadelamper langs stien?
– For at sørge for ekstra tryghed og sikkerhed. Og der er sensorer så lyset bliver skruet ned når der ingen trafikanter er på stien.

Cyklisterne Olav Munkholm og Keld Lyngholm bruger stien fordi de er på tur i området. Foto: Johannes Reimer

Cirka 2 mio kr.
– Hvad har den kostet at anlægge?
– Stien er ikke særskilt opgjort i projektet, så derfor har jeg ikke et konkret beløb på rygraden. Som en tommelfingerregel vil jeg vurdere at en sti af denne karakter cirka koster 5000 kr. per løbende meter, alt inklusiv, at realisere. Da stien er en del af et kæmpe ringvejsprojekt så er anlægsudgifterne favorable, så jeg vurderer at stien har kostet mellem 2-2,5 millioner kr.
– Hvor sandsynligt er det at den altid vil ligge øde og ubrugt hen?
– Den er ikke ubrugt. Jeg har skam selv set cyklister på den når jeg har besigtiget området. Jeg har endda set et lille lokalt cykelhold på den, siger Chris Harlev Thomsen.
johs

2 kommentarer

  1. Er det rigtigt forstået, at trafikplanlæggerne forestiller sig, at cyklisterne, der kører mellem Tander og Mårslet, skal køre 1 km ekstra for at undgå rundkørslen, hvor der ikke er forbud mod cyklister? Det er selvfølgeligt fint med et trafiksikkert alternativ, men pudsigt at cykelstien er billigere end den mere oplagt fodgænger-cyklist-tunnel under Giber Ringvej.

  2. Jeg bruger faktisk stien hver dag- på gåben-.
    Det ville være dejligt om stien kunne fortsætte som
    trampesti på sydsiden af skrænten helt ud til Nymarken som nu er lukket. På den måde kan man gå “ en runde” og vende tilbage til byen.
    En trampesti skal naturligvis trampes til. Her ville det dog hjælpe med at få den hårde ler bearbejdet – bare lidt.

Skriv kommentar

Your email address will not be published.