Mere letbane fra sommerferien

Midttrafik sætter flere afgange ind om aftenen, mandag-torsdag frem til kl. 22 og fredag-lørdag frem til kl. 24.
16. januar 2025

Når den nye sommerkøreplan træder i kraft i slutningen af juni, bliver det med flere afgange på letbanen i aftentimerne på strækningen mellem Aarhus og Odder.
– Vi forlænger tiden med halvtimesdrift frem til kl. 22 på hverdage og frem til kl. 24 fredag og lørdag, fortæller planchef Henrik Juul Vestergaard, Midttrafik.
Den forbedrede service vil være permanent og ikke kun gælde sommerkøreplanen.

Detaljer ikke på plads
Endnu er den nye køreplan ikke lagt helt fast, og Henrik Juul Vestergaard kan ikke sige om tidspunkterne kl. 22 og 24 gælder for afgangene fra endestationerne, Aarhus H eller et tredje sted.
– Men det bliver nok to ekstra afgange der kommer på, siger han.

Halvtime frem til 21.45
To ekstra afgange vil betyde at man mandag til torsdag vil kunne komme med letbanen hver halve time fra Aarhus H til Mårslet frem til kl. 21.45. Den modsatte vej vil der være halvtimesdrift frem til kl. 21.52.
Fredag og lørdag vil halvtimesdriften række to timer længere.
Derefter vil der fortsat være timedrift resten af aftenen.

Bus og tog kører samtidig
Som Mårslet Avis tidligere har påpeget, er det reelt kun muligt at komme med offentlig transport fra Aarhus til Mårslet én gang i timen om aftenen, selv om man kan vælge mellem bus 16 og letbanelinje L2.
I aftentimerne har de to transportmidler nemlig timedrift med afgang præcis samtidig fra det centrale Aarhus.
På minuttallet 45 går bus 16 fra Park Alle mod Mårslet, og samtidig kører L2 ud fra Aarhus H med retning mod Mårslet og Odder.

Gratis bedre service
Med andre ord ville Midttrafik, der laver køreplanerne, kunne give borgerne i Mårslet dobbelt så god service i alle timer med timedrift uden at sætte flere tog eller busser ind, men blot ved at lade bus og letbane køre forskudt fra hinanden.

Men ikke muligt
Men ifølge planchef Henrik Juul Vestergaard er det dog ikke så enkelt, ja faktisk er det slet ikke muligt.
– Det er kompliceret med alle de bindinger der er med en køreplan som skal passe sammen med andre busser og tog, og der er også mødetiderne på sygehuset i Skejby hvor folk skal kunne komme på arbejde med letbanen, siger han.

Hensyn til Mejlby
Henrik Juul Vestergaard har tidligere forklaret at bus 16’s afgangstider ikke kan ændres uden at det vil gå hårdt ud over borgerne i Mejlby, som så kun vil få busforbindelse hver anden time.
En tilsvarende konkret begrundelse er der ikke kommet for at letbanens tider ikke kan ændres. Det er bare for kompliceret.

PerH.

Skriv kommentar

Your email address will not be published.

Gå tilTop