Matematik i 3.b: Emma er med, og vi skal have et brag af en time

Emma Søe er en af de 13 frivillige som hjælper til i undervisningen på Mårslet Skole.
4. februar 2025
Emma Søe og Sejer Skov Rasmussen. Foto: Johannes Reimer

– Godmorgen, 3.b.
– Godmorgen, svarer børnene i et nydeligt, næsten synkront kor.
– I dag skal vi have et brag af en matematiktime, siger lærer Pernille Svane Koukoumis.
Hun står ved tavlen mens klassens frivillige hjælper Emma Søe står ude i siden og kigger med milde og venlige øjne ud over 3.b på Mårslet Skole.

-De er megatrygge ved Emma
Emma har hjulpet til i klassen et års tid – først i dansk og natur/teknik og nu i dansk og matematik.
Der er for eksempel et par elever der har svært ved at læse, men til gengæld er gode til tal. Når hun hjælper dem med at tyde opgaven, klarer de matematikken selv.
– De er blevet megatrygge ved Emma. De har opdaget at de får hurtigere hjælp når hun er der sammen med mig, fortæller læreren.

Pernille Svane Koukoumis og 9-årige Eva Ravn Lorenzen. Foto: Johannes Reimer

Koordinater
I dag bliver børnene delt i tre grupper, og på skift skal de arbejde med at navngive punkter i et koordinatsystem.
Andre konkurrerer om at gange tal med hinanden i et matematikspil på deres chromebooks.

Hånden i vejret og vente på hjælp
Der er en livlig snak i lokalet, men der er ingen der råber. Jævnligt rækker en elev hånden i vejret og venter til enten Emma eller Pernille kommer for at hjælpe.
Emma fortæller en dreng hvad der står i opgaven om koordinatsystemet, og så skriver han koordinaterne med det samme: 5 vandret henad, 8 lodret opad.
Emma Søe er uddannet lærer og læsevejleder og har arbejdet mere end 30 år på Jordbrugets Uddannelsescenter i Beder og Bredballegård lige uden for Mårslet.
Efter hun gik på efterløn for seks år siden, gik hun til korsang og yoga, plus at hun er med til at passe en vinmark og med i Mårslet stilaug.

13 frivillige i Mårslet
Så gik Mårslet skole forrige år offentligt ud og bad om hjælp fra frivillige – ligesom mange andre skoler i Aarhus Kommune har gjort.
Det fik Emma Søe til at melde sig sammen med 16 andre. 13 af dem er stadig med:
– Jeg kunne se værdien i at de får en ekstra hånd. Det er vel en del af vores danske kultur at man hjælper hinanden hvis man kan se det kan gøre en forskel.

Sejer Skov Rasmussen i 3.b arbejder med et matematikspil på en chromebook. Foto: Johannes Reimer

Regning på gulvet
På gulvet har 9-årige Sejer Skov Rasmussen smækket sig ned på maven for at arbejde med gange-tabellen på en chromebook. Han synes Emma er god at have i klassen:
– I går hjalp hun mig med et svært ord i dansk, og hun har også hjulpet os med at finde ud af et koordinatsystem.

Læsning må ikke stå i vejen for matematik
Pernille Svane Koukoumis bruger Emma Søe meget til at hjælpe med læsning så den ikke står i vejen for matematikken:
– I sidste uge havde vi en læs og forstå-opgave hvor man ud fra ordene skal finde et regnestykke. Et par af drengene har det med at give op over for noget der kræver meget læsning, men Emma hjalp dem hurtigt i gang med det de gerne vil og er gode til, forklarer læreren.

Matematik kan godt være svær i 3.klasse, synes Eva Ravn Lorenzen. Foto: Johannes Reimer

Regner på bif-tur
9-årige Eva Ravn Lorenzen sidder ved sin chromebook og bakser med et regnestykke om Maja der vil i biografen med fire veninder – for hvor meget skal de betale når de også vil have sodavand og popcorn?
Det bliver yderligere kompliceret fordi der er flere muligheder for at regne en pris ud og fordi de er mange nok til at få grupperabat, men kun på selve billetten, ikke tilbehøret.
Hånden ryger i vejret, og så kommer Emma med assistancen.
– Hun hjælper meget når matematik er svær. Hun har også hjulpet mig i dansk med at finde ord der rimede, fortæller Eva.

Får du ingen løn?
Emma Søe husker tydeligt hvor forbavsede flere elever blev da de hørte hun kom som frivillig: Får du ingen løn for at være her, måbede de.
– Jeg har sagt at min løn er at de hilser på mig når vi møder hinanden uden for skolen. Det er de søde til at gøre.
– Sidste år havde vi en uge om u-landskalenderen, og så fik børnene en historie om solen der blev sur på flagermusen fordi den ikke blev inviteret med da flagermusen holdt fest. Derfor ville solen slå dyret ihjel, og derfor flyver flagermusen kun om natten.
– Så rakte en af drengene – i 2.klasse altså – hånden i vejret og sagde: Der findes også en mere videnskabelig forklaring.

Medarbejder med tavshedspligt
Emma Søe rangerer som medarbejder og har fuld tavshedspligt om eleverne, men bliver altså ikke betalt for sit arbejde.
Til gengæld har hun friheden til en gang imellem at kunne sige: Jeg kan ikke komme næste onsdag.
– Men jeg glæder mig hver gang jeg skal hen i klassen, og jeg går glad hjem igen.
johs

PS: Der er plads til flere frivillige på Mårslet Skole. Interesserede kan henvende sig til skolen.

Skriv kommentar

Your email address will not be published.

Gå tilTop