“Alle børn og unge skal have en undervisning, der gør dem dygtige til at læse. Og det begrænser mistrivsel, uro, rå adfærd og lav læselyst.”
Sådan lyder overskriften på et borgerforslag som mårsletteren Ingegerd Jenner Løth (af mange i lokalområdet bedre kendt som Gix) har fået godkendt til et opslag på Folketingets website.
Her kan alle danskere med stemmeret til Folketinget skrive under på at de støtter forslaget.
Hvis 50.000 vælgere støtter det, er vejen åben for at det kan komme op som et beslutningsforslag i Folketingssalen.
Mange læser dårligt
I begrundelsen for forslaget hedder det blandt andet at kun 8 til 12 procent af folkeskolens elever bliver dygtige til at læse i løbet af deres skoletid, og hele 45 procent har store problemer med læsning. Det viser adskillige undersøgelser.
Men selv om problemet er stort, er der en løsning på det, mener Ingegerd Løth.
Alle kan blive dygtige
“Alle i alle aldre kan – på kort tid – blive dygtige til at læse et højere lix ad gangen, når de læser i en zone, som forskning kalder flowzonen, eller zonen for nærmeste udvikling. Det er en trivsels-zone, hvor den enkelte selv oplever at lix-niveauet er passende til snart at lære et højere niveau, og det er sjov gaming”, skriver hun i sit forslag.
Som computerspil
Ordene om den sjove gaming er en hentydning til at flowzone-læsning kan sammenlignes med computerspil.
Også i spillene gælder det hele tiden om at gå et niveau op, og det kommer man ved at spille (eller læse) med en sværhedsgrad der er lige på kanten af hvad man formår; for det er der udfordringen og det sjove ligger.
Ifølge Ingegerd Løth peger adskillige internationale forskningsresultater og danske erfaringer på at eleverne kan blive meget bedre til at læse gennem flowzone-metoden end de kan med mere traditionel undervisning.
Lærere skal have kursus
Helt konkret lyder forslaget at alle dansklærere skal have et fem timers kursus i flowzonelæsning, og at alle elever fra 1. til 9. klasse skal sikres flowzone-læsning.
Men er det ikke et indgreb i lærernes metodefrihed?
– Jeg er ikke ude på at tvinge lærere til at bruge bestemte metoder. Men alle skal lære at blive dygtigere til at læse, og derfor er lærerne nødt til at lære at undervise i den enkeltes zone. Det kommer desværre ikke af sig selv. Det viser dårlige læseresultater gennem 30 år, svarer Ingegerd Løth.
Mangler forudsætninger
Kan lærerne ikke selv finde ud af at give den bedste undervisning, uden at Folketinget skal fortælle dem hvordan de skal undervise?
– Jamen lærerne har ikke forudsætninger for det. De lærer ikke noget om flowzonelæsning på læreruddannelsen, og i dag har de heller ingen efteruddannelse hvor de kan lære det.
Langt til 50.000
Forslaget har i skrivende stund samlet 27 underskrifter, og Ingegerd Løth er helt på det rene med at der er meget langt til de 50.000 som er nødvendige for at sætte forslaget på Folketingets dagsorden.
– Men under alle omstændigheder kan forslaget sætte en debat i gang. Og selv om det måske ikke samler 50.000 underskrifter, håber jeg at det kan være med til at skubbe på en udvikling hvor der komme flere dygtige læsere ud af skolen, siger forslagsstilleren.
Lærer og cand.pæd.
* Ingegerd Løth er uddannet lærer og har efterfølgende taget en kandidatgrad i it-pædagogik.
* Fra 1998 til 2006 var hun ansat som lærer på Mårslet Skole hvor hvor hun også gik under kælenavnet Gix.
* Derefter var hun i en årrække skolebibliotekar på Kolt Skole.
* I dag arbejder hun som selvstændig konsulent i læseudvikling.
Links
Forslaget kan læses i sin helhed og støttes via dette link til Folketingets website om borgerforslag.
Ingegerd Løth har produceret en tre minutter lang video hvor fem børn fortæller om hvordan det er at læse i sin flowzone. Den kan du se ved at klikke her.
PerH.