Et forslag om ny færdselslov skaber i øjeblikket usikkerhed om trafik og lokale fartbegrænsninger mange steder.
Selv fartgrænser på 40 km i timen som for længst er indført, skal måske ophæves. Men for Mårslet vurderer Aarhus Kommune indtil videre at 40 km-skiltene kan blive stående.
Ingen fartdæmpning på store veje
Usikkerheden skyldes en stribe forslag i et lovkompleks som transportministeriet har sendt til høring.
Forslagene vil give kommuner lov til at bestemme mere på små veje med lidt trafik – men til gengæld udelukke lave fartgrænser og trafikdæmpning på veje med mange biler.
I Aarhus vurderer embedsmændene at kommunen ikke vil kunne få lov til at gøre Frederiks Allé og Vesterbro Torv mere trafikfredelig.
Fartgrænsen bliver hævet
Det kommer også til at gå hurtigere i bilerne mange steder.
Forrige år indførte Aarhus Kommune som en forsøgsordning 40 km fartgrænse på 15 udvalgte vejstrækninger.
I disse områder skal fartgrænsen sættes op til 50 hvis der kører mere end 4.000 biler og andre køretøjer i gennemsnit hvert døgn. Hvis transportministeriets forslag altså bliver vedtaget.
Særligt for Mårslet
Men Mårslet fik 40 km-skiltene allerede i 2017 – længe før forsøgsordningen.
Afdelingsleder Morten Skou Nicolaisen fra Mobilitet i Aarhus Kommune tror at byen bevarer den nuværende grænse.
– Der er en del usikkerhed om konsekvenserne af det lovudkast som ministeriet har sendt i høring. Men vores vurdering i øjeblikket er at fartgrænserne kun skal hæves i de områder der er med i forsøget fra 2023, siger afdelingslederen.
johs
Jeg synes det er en rigtig dårlig idé , at fjerne 40 km i Mårslet. Vejene egner sig ikke til højere hastigheder.
Annemette Sørensen fra den sydlige del af byen.