Corona-nedlukningerne har givet meget større salg i både Rema 1000 og Superbrugsen.
Det seneste års corona-nedlukninger og restriktioner har givet hårde stød til frisører, restauranter og adskillige andre brancher; men for de lokale fødevarebutikker har nedlukningerne betydet flere kunder og dermed penge i kassen.
I Superbrugsen taler uddeler Troels Laursen om ‘en eksplosiv stigning’ i omsætningen siden sommeren 2020. Da blev en stor udvidelse af butikken færdig, og på grund af corona-anbefalinger skulle mange kunder arbejde hjemme; langt væk fra de kantiner hvor en stor del af dem førhen indtog deres frokost. Nu skulle al mad købes lokalt, og det blev det.
I hvert fald over 30 procents stigning
– Vi har oplevet en eksplosiv stigning i omsætningen, i hvert fald over 30 procent, fortæller Troels Laursen. En del af væksten skyldes at butikken er blevet større og mere attraktiv for kunderne, men følgerne af corona-pandemien har også haft stor betydning.
– Først når vi en gang er kommet ud af det her corona, kan vi sige hvor meget der skyldes det ene og det andet, tilføjer han.
Vækst i Rema 1000
I den lokale Rema 1000 butik viser de månedlige salgstal en stigning på omkring 30 procent fra før til under corona-virusens invasion af samfundet.
– Men Rema-butikkerne er generelt i vækst i de her år, så en del af stigningen var nok også kommet uden corona, siger butikkens købmand Lars Christensen.
Større salg af luksusvarer
Ikke alene har mårsletterne handlet mere lokalt det seneste år, de har også købt flere af de mere luksusprægede varer i de lokale butikker.
– Når folk ikke kan komme på restaurant, så er de mere tilbøjelige til at købe god vin, kød af høj kvalitet og den slags mere luksusprægede ting. Det har vi godt kunnet mærke, fortæller Lars Christensen.
Indkøbsvaner har ændret sig
Også på andre måder har indkøbsvanerne ændret sig.
– Søndag har altid været den dag vi har mest omsætning, og sådan er det stadig. Men det er ikke længere helt så markant. Når folk arbejder hjemme, er de åbenbart tilbøjelige til at fordele deres indkøb lidt mere jævnt over ugen, siger Rema-købmanden.
Også udfordringer for butikkerne
Corona-restriktionerne har givet butikkerne udfordringer med at sørge for to meters afstand mellem kunderne, håndsprit til alle og mundbind til medarbejderne.
– Især har vi skullet arbejde med at skaffe plads til alle varerne, når der også skal være to meter mellem kunderne. Men når vi ser hvad restauranter og andre har måttet igennem, så er det ikke noget vi skal klage over, mener Lars Christensen.
Forbilledlige mårslettere
Både han og konkurrenten i Superbrugsen har kun oplevet forståelse hos kunderne og accept af krav om mundbind og afstandskrav.
– Mårsletterne har opført sig forbilledligt i forhold til restriktionerne, fastslår Troels Laursen.
PerH.
Rema-købmand Lars Christensen har set kunderne købe mere vin og andre varer til selv-forkælelse under coronaens hærgen.