Opmærksomme beboere på Hørretløkken spærrede øjnene op, da i sidste uges artikel 220 nye boliger ved Tranbjerggård bliver skåret ned til 110 kunne læse at kommunale byplanlæggere taler om at koble en ny omfartsvej vest om Frøkærparken på Hørretløkkens stamvej. En sådan løsning vil være i strid med en aftale som de lokale beboere i 2019 indgik med daværende teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V).
Efter at have læst artiklen kontaktede beboernes arbejdsgruppe HL2020 kommunens afdeling Teknik og Miljø. Her blev beboerne dog beroliget med at aftalen med Simsek står ved magt, og en fremtidig omfartsvej vil blive koblet på Jelshøjvej et stykke nord for Hørretløkken.
Fejl i bilag
Mårslet Avis refererede korrekt fra et af bilagene til byrådets behandling af temaplanen for nye boliger i Aarhus Kommune. Her hedder det ordret om forslaget om den nye omfartsvej i Mårslet at den “evt. kobles på den eksisterende vej, Hørretløkken”.
I en henvendelse til Mårslet Avis skriver Thomas le Fevre, som er medlem af HL2020, at kommunen ganske enkelt har lavet lavet en fejl i bilaget til byrådssagen. “Ifølge dem selv bunder misforståelsen sandsynligvis i en reference til den gamle kommuneplan 2017”, tilføjer Thomas le Fevre.
Skal aflaste det centrale Mårslet
Dette bekræfter projektleder Randi Sandholm over for Mårslet Avis.
– På sigt mener vi fortsat det er nødvendigt med en ny vej fra Jelshøjvej til Giber Ringvej for at skåne det centrale Mårslet for mere trafik når de nye boligområder ved Tranbjerggård bliver bygget. Men vi arbejder med en løsning hvor den nye vej skal kobles på Jelshøjvej længere mod nord, siger hun.
Randi Sandholm afviser at Tranbjerggårdsvej bliver en del af en kommende omfartsvej. Det vil genere de nuværende beboere på Tranbjerggårdsvej, og derfor vil den nye vej blive anlagt længere mod nord, forklarer hun. Hun oplyser også at det ikke er tanken at føre den nye vej videre til Hørretvej. Fra øst bliver det altså kun muligt at køre ind på den via Jelshøjvej.
PerH.