– Mange er utrygge ved at lade børnene gå eller cykle til Mårslet Skole. Især forældre til de 100 nye 0.klasses-elever er bekymrede. Og det er helt forståeligt. Men utrygheden er paradoksalt nok selvforstærkende fordi den får endnu flere til at vælge at køre børnene i bil. Med mere trafikkaos til følge.
Sådan beskriver viceskoleleder Kurt Iversen det dilemma han som leder af skolens færdselsindsats har oplevet i årevis.
Kaos på Obstrupvej
En tilfældig septembermorgen kl 7.50 på Obstrupvej afslører også problemstillingen:
På fortovet kommer et par drenge susende i slalom på et løbehjul. Ud og ind går det mellem børn og voksne fodgængere.
En del børn kører også på cykel inde på fortovet, de mindste slingrer en smule.
Lange rækker af biler
Der ville nu heller ikke være meget plads til cykler ude på vejen.
I begge retninger er der lange rækker af biler som i perioder holder helt stille.
F.eks. når en forælder i bil stopper for at forsøge at krydse vejen og komme ind på den lille ”kys og kør-lomme” ved skolen hvor der højst er plads til tre biler ad gangen.
Eller når skolepatruljerne går ud og stopper trafikken med deres gule ”slikkepinde”.
Farlige situationer
Der er ikke sket alvorlige ulykker i nyere tid, men der er jævnligt opstået farlige situationer. Kurt Iversen fortæller at en bilist for nylig blev forskrækket over at komme tæt på en cyklist på et sted med dårlig oversigt.
Og Torben Pedersen, der er kasserer i menighedsrådet, har hørt om to tilfælde hvor en bil strejfede en person inde på sognehusets parkeringsplads – med knubs til følge.
– Hvis man skal sige noget positivt om situationen, er det at der sjældent sker ulykker, simpelt hen fordi bilerne kører i sneglefart, konstaterer viceskolelederen.
Lad børnene cykle på fortovet
– Vi ved godt at det kan være farligt når børn cykler på fortovet, men vi fik at vide af en politibetjent for nogle år siden at vi skulle lade være med at beordre børn på cykel ud på vejen, for det ville være endnu farligere, siger Kurt Iversen.
Nej til brug af P-plads
Mårslet Skole har spurgt menighedsrådet, om forældre må bruge parkeringspladsen foran sognehuset på den anden side af Obstrupvej.
Svaret var nej, og som nævnt i Mårslet Avis i går har det skabt vrede blandt mange forældre.
Viceskolelederen fortæller at skolen ikke kan skaffe flere parkeringspladser eller ”kys og kør”-pladser, for der er ikke plads til dem på skolens arealer. Derudover vil han kun sige at skolen tager menighedsrådets afgørelse til efterretning.
Gå-busser
Formanden for skolebestyrelsen, Rikke Lysholm, vil ikke ind i en offentlig debat med menighedsrådet, men håber på en dialog mellem parterne.
Hun mener, at skolen skal hjælpe forældre til at finde nye løsninger på børnenes transport:
– I øjeblikket er der forældre som kun har valget mellem at køre børnene i bil eller sende dem af sted alene. Men man kunne jo f.eks. også arrangere gå-busser, hvor børnene går i flok sammen med en voksen.
johs
Læs mere her: https://maarsletavis.dk/ny-ballade-om-kirkens-parkeringspladser-foraeldre-truer-med-at-forlade-folkekirken/
Gå-test for de mindste elever
Mårslet Skole har flere målrettede initiativer i gang for at gøre børn trafiksikre og få flere til at gå eller cykle i skole – i stedet for at blive kørt af forældrene.
I de mindste klasser arrangerer lærerne og pædagogerne en gå-test som indebærer at eleverne i flok går gennem byen hjem til hinanden på skift.
Skolen sender også appeller til forældrene om at gå eller cykle, hvis de vil følge børnene i skole.
Cyklistprøver
I 4.-6.klasse er der cyklistprøver, og for de ældste elever er der foredrag, typisk med unge der selv har været offer for trafikulykker.
Viceskoleleder Kurt Iversen skriver jævnligt til forældre med en opfordring til at lade børnene gå eller cykle i skole.
På det vejtekniske område har Aarhus Kommune gjort flere ting for at gøre trafikken mere børnesikker: Obstrupvej er lavet til en 2minus1-vej, der er lavet bump og blinklys ved Obstrupvej og Testrupvej, der er lavet et ekstra fodgængerfelt på Obstrupvej, og endelig er der indført 40 km fartgrænse i det meste af Mårslet.
I kommunens nye Aftale om grøn
mobilitetsplan står der på side 25 flg:
Hastighedsgrænser og hjertezoner ved skoler
Det skal føles trygt at cykle og gå i skole. Forligsparterne ønsker derfor, at Teknik og Miljø
og Børn og Unge forelægger den igangværende skolevejsanalyse for byrådet medio 2024
med henblik på at kunne øge trafiksikkerheden og skabe sikre skoleveje. I Investeringsplan
2024-2034 er der oprindeligt afsat 77 mio.kr. til de nye skolevejsprojekter. Dertil kommer KB
midler i Teknik og Miljø. Der afsættes ikke yderligere finansiering til formålet med denne af-
tale.
Forligsparterne er derudover enige om at etablere hjertezoner ved alle skoler i Aarhus, hvor
det er muligt af hensyn til trafikafviklingen på det overordnede vejnet. Det betyder, at biltra-
fikken i de udvalgte hjertezoner midlertidigt afgrænses mellem 7:30-8:30, så børn kan
komme nemt og sikkert i skole til fods og på cykel. Forligsparterne ønsker, at magistratsaf-
delingerne Teknik og Miljø og Børn og Unge etablerer hjertezonerne efter dialog med lokal-
områderne. Der afsættes 1 mio. kr. årligt i perioden 2025-2028 til etablering af hjertezoner
med inddragelse af skolebestyrelser, fællesråd og lokalsamfundet. Heraf kan der indgå un-
derstøttende pædagogiske tiltag såsom trafik- og færdselsundervisning på skolerne med
henblik på, at børnene er kompetente og trygge ved at komme i skole til fods og på cykel.
Endeligt er forligsparterne åbne for at sænke hastigheden på omkringliggende veje, hvor det
er et ønske lokalt for at skabe et tryggere nærmiljø. Det kan f.eks. være på udvalgte veje og
gader med høj grad af bløde trafikanter, i boligområder samt områder omkring skoler Der afsættes 3 mio. kr. til hastighedsnedsættelser i 2025