Mens naboer til Giber Ringvej dumper kommunens målinger af trafikstøjen, lyder der anderledes positive toner fra Mårslet Fællesråds forretningsudvalg.
– Vi har fuld forståelse for at beboere føler sig generet, men vi har ingen grund til at betvivle støjmålingerne, siger fællesrådets formand, Anders Kjær.
På forretningsudvalgets seneste møde besluttede medlemmerne at lægge sig op ad de omdiskuterede målinger og at opfordre kommunen til at gennemføre en planlagt evaluering efter et år med ringvejen.
Lavere fart for tunge køretøjer
– Vi foreslår også kommunen at overveje hvad man kan gøre for at sænke trafikstøjen, for eksempel med en lavere fartgrænse for tunge køretøjer, siger Anders Kjær.
Formanden noterer også at Aarhus Kommune har dæmpet støjen fra Giber Ringvej i forhold til den oprindelige plan.
Forretningsudvalg tog ikke stilling til naboers krav
Forretningsudvalget har ikke drøftet kravene fra vejens naboer om flere støjværn og lavere fartgrænse for alle trafikanter.
Kommunens målinger viste, at støjen alle steder ligger under grænseværdien på 58 dB for boligområder. Den kraftigste støj blev målt på Damgårdstoften 65, men med 57,4 dB var den netop under grænseværdien.
Naboer står fast på kritik
Naboerne har kritiseret målingerne for at være sjusket udført og give et mangelfuldt billede af trafikstøjen, og de har fået løfte om foretræde for politikerne i teknisk udvalg for at tale deres sag.
Giber Ringvej Gruppens næstformand, Henrik Breyen fra Mårslet, siger i en kommentar til fællesrådets beslutning at naboerne holder fast i deres kritik.
– De målinger blev lavet i løbet af en halv time i tørvejr om sommeren. Vi har 2.000 medlemmer der er utilfredse med støjen, og det vil vi fremføre over for politikerne, siger han.
Læs også:
Radikal politiker vil udfordre støjgrænsen (12. august 2023)
Naboer ved Giber Ringvej fortsætter kampen (7. juli 2023).
Johs.
Med hvilken begrundelse har Fællesrådet taget afstand – hvis det er det, der er gjort – fra de klager, der er kommet fra borgere, der har følt sig generet ?
Der er ingen tvivl om, at der ind imellem er generende støj, og der er nok heller ingen tvivl om, at denne støj ikke måles, når den er der eksempelvis de gange, hvor der køres ræs mellem og i vore rundkørsler
Støj, der ikke kan måles til at være generende kan på mange måder være voldsomt generende for den enkelte
MVH Ole L