23 ønsker om bedre bus- og togtider

Mårslettere kritiserer at bus 16 og Letbanen kører samtidig fra Aarhus i tidsrum med timedrift om aftenen og på søndage. Midttrafiks planchef forstår kritikken, men vil ikke love forbedringer. Fællesrådet vil tage sagen op.
21. juni 2023
Buslinie 16 og letbanen kører i øjeblikket samtidigt fra Aarhus om aftenen og på søndage.

Der er et udbredt ønske i Mårslet om at Midttrafik begynder at koordinere køreplanerne for Letbane L2 og bybus 16 bedre om aftenen og på søndage.
Det viser en aktindsigt som Mårslet Avis har fået i de kommentarer som borgere de seneste 12 måneder har sendt til Midttrafik om køreplanerne for L2 og bus 16.

Har skrevet til Midttrafik
I alt 28 borgere har benyttet sig af muligheden for at indsende kommentarer til 16’erens køreplan via Midttrafiks hjemmeside. Af dem drejer de 23 sig om afgangstiderne fra Aarhus i timerne med timedrift; det vil sige alle aftener og søndage.
Som tidligere omtalt kører L2 og bus 16 i de timer præcis samtidig – på minuttallet 45 – fra henholdsvis Aarhus Hovedbanegård og Park Alle.
Hvis Midttrafik kunne finde ud af at forskyde to transportmidlers afgange i forhold til hinanden, ville der reelt blive en afgang hver halve time, modsat den nuværende timedrift.

– Det er så æv

Nedenstående er citater fra nogle af de 23 kommentarer som borgere har sendt til Midttrafik om de samtidige afgangstider. Alle kommentarer er anonymiserede af Midttrafik.

“Det giver absolut ingen mening. Det er så æv, at de ikke ligger forskudt af hinanden, hvilket vil gøre det langt mere fleksibelt!”

“Hvis man kommer fra Kbh med DSB kan det tage over en time mere at nå til Mårslet end Aarhus. Det er surt, for begge forbindelser er i øvrigt gode hvis bare de var koordineret om aftenen i weekenden.”

“Jeg ville ønske at jeg kunne bruge den kollektive trafik noget mere. Jeg bor lige siden af stoppested i Mårslet. Men hvis jeg skal noget i Århus om aftenen, er det ærgerligt at skulle vente på op til en time for at kunne komme hjem. Derfor ender det ofte med at jeg tager bilen i stedet.”

Vil se om det kan blive bedre. Men…
Hos Midttrafik tager planchef Henrik Juul Vestergaard de mange kommentarer til efterretning; men lige som førhen vil han heller ikke nu love at køreplanerne bliver ændret.
– Vi tager inputtene med i planlægningen af den næste køreplan og ser om vi kan gøre det bedre. Men sagen er at der ligger mange bindinger rundt om i systemet.
– Hvis vi flytter på tiderne for nogle ruter, så er er der andre som får det ringere. Det er det som vi hele tiden skal afveje. Det hele hænger sammen som spaghetti, siger han og tilføjer:
– Som jeg forstår vores køreplanlæggere, så er det nogle arbejdstider i den ene ende af rute 12 (Mejlby/Hjortshøj – Logistikparken, red.) som er et problem, og der er også kontakten med nogle busser i den nordlige ende af systemet som er et problem.

Fællesrådet tager sagen op
De samtidige afgangstider bliver nu taget op i Mårslet Fællesråd.
“Jeg kan sige, at vi holder møde trafikudvalget efter sommerferien, og der vil vi drøfte det helt relevante emne”, skriver formanden for Fællesrådets trafikudvalg, Thorkild Tosti Clausen i en mail til Mårslet Avis.
Han vil desuden bringe sagen op i Fællesrådets forretningsudvalg (FU) og derefter skrive til Midttrafik om Fællesrådets ønsker til ændringer.

PerH.

2 kommentarer Skriv kommentar

  1. Dejligt noget tar fat i problemet.
    Jeg kender det selv, da jeg ofte rejser mellem Mårslet og København.

    Over 1 times ventetid på Aarhus Hovedbanegård helligdage og aftenkørsel…

    Mega surt og øv!!

    Håber på snarlig bedring, så vi i det mindste kan se frem til halv-times drift de pågældende afgange🙏🙏🙏

    Vh. Birthe Visbjerg hegn (ville helst kunne skippe bilen, men det kræver bedre forbindelser)!

  2. Jeg er meget enig i det Birthe skriver og jeg ender osse ofte mine københavner-ture på Århus Banegård. Jeg ved at de har arbejdet på det tidligere men nu må det være tid til at få det til at passe bedre sammen.

Skriv kommentar

Your email address will not be published.

Gå tilTop